|



|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
időjárás |
|
 |
16°C |
|
|
Nappali: |
Éjszakai: |
|
 |
17°C |
 |
8°C |
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
|
 |
DunaWeb Szolgáltató Kft.
2600 Vác, Szüret u. 14.
Tel.: 06-27-999-090
mobil: 20-5262-634
info@dunakanyar.hu
|
 |

|
|
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|


DUNAKANYAR A művészek zarándokhelye
A varázslatos szépségű táj mindig is vonzotta a festőket, szobrászokat, költőket, zeneszerzőket, a
XX. századra pedig a művészek valóságos Mekkájává vált a Dunakanyar. A századfordulótól napjainkig több
alkotógeneráció nőtt fel e vidéken, s nem egy tagjuk világhírre is szert tett.
Vác, a zenészek városa
A város kulturális kínálatának sorában a legsikeresebbek az évente több mint tízezer látogatót vonzó
zenei rendezvények. Ezek közül újabban jónéhány az évente megrendezésre kerülő Váci Világi Vigalom
keretében zajlik. Több nemzetközileg is elimert zeneszerző, előadóművész, kórus és zenekar élt és működött
illetve él és működik a barokk városban. A kórusok közül a legismertebb a nemzetközi hírnévre szert tett
Vox Humana és Harmónia kórus, de a székesegyházi Szent Cecília kórus neve is országos ismertségű.
A zenekarok között a Váci Szimfonikus Zenekar, a Musica Humana Kamarazenekar, a Váci Barokk Együttes, és
a Váci Fúvószenekari Egyesület nevét érdemes megemlítenünk.
A Kossuth és Konstantin tér közé ékelt zeneiskolában Kodály-módszerrel folyó oktatás színvonala
nemzetközi hírű. Vác ismert XX. századi zeneművészei, zeneszerzői közül a legjelentősebbeket érdemes
névszerint is megismernünk.
Kisfaludi Pikéthy Tibor (1884-1972)
Orgonaművész, karnagy, zeneszerző, zenetanár. 1915-ben lett a váci püspöki székesegyház karnagya és
orgonistája, haláláig a városban lakott. 1934-ben zeneiskolát indított. Életműve 105 opusból áll:
zongora-, énekkari és orgonaművekből. Művei 80. születésnapjára egy füzetben Cantilena és Gyászzene
címmel jelentek meg 1964-ben. Fő művei: Te Deum. Gyászének (1923), Orgonamuzsika (1925, bővített
kiadás 1976), Missa pro pace (1934), Bach fantázia (1949), Introductio és Fuga (1960).
Maklári József (1922-1999)
Karnagy, zenetanár. 1942-től a váci Vox Humana énekkar művészeti vezetője volt. Irányítása alatt a
Vox Humana nemzetközi hírű kórussá fejlődött és rendszeres résztvevője lett a hazai és különböző külhoni
kórustalálkozóknak és versenyeknek is, amelyeken rendszeresen sikerrel szerepel. Munkásságáért
1967-ben Liszt-díjat kapott, majd 1975-ben Vác város fennállásának 900 éves évfordulóján elnyerte
a város Pro Urbe kitüntetését. 1983-ban az Európai Kórusszövetség - EFJC - alelnökének választották.
A rendszerváltozás után a Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjével tüntették ki.
Lehotka Gábor (1938-)
Orgonaművész, zeneszerző, zenetanár. Liszt Ferenc-díjas (1974), érdemes művész (1978), Év Hanglemeze
díjas (1980), egyetemi tanár. Hangversenyei és lemezfelvételei révén nemzetközí hírű. Vácon született,
koncertjei napjainkban is szülővárosának kedvelt zenei rendezvényei. Fő művei: Jáki mise, orgonadarabok,
kórus- és kamarazenei művek.
Bogányi Gergely (1974-)
Zongoraművész. Első jelentős sikerét az 1996-os budapesti nemzetközi Liszt
Ferenc Zongoraversenyen elért első helyezése jelentette, de már gyermekkorában
ígéretes tehetségnek számított: hatévesen megnyert
egy nyolc éven felüliek részére megrendezett versenyt. Vácott született, édesapja
Bogányi Tibor is elismert karnagy és zenetanár a városban. Tizenhárom éves
kora óta Finnországban él szüleivel, mindkét országot
hazájának tekinti. A világ számos nagyvárosa mellett szülővárosában és a Dunakanyar
településein is rendszeresen fellép. Játszott már Nagymaroson, Szobon, 1998-ban
Zebegényben a Dunakanyar Zenei Hetek
keretében lépett fel.
Szentendre, a képzőművészek városa
A századfordulón az európai koráramlatokat követő, jelentős festészeti iskola
alakult ki Nagybányán. Mikor azonban a trianoni békeszerződés után több alkotót
kitiltottak a Romániához került városból, felmerült a szükségessége egy újabb
központ megalapításának.
Így jött létre a hódmezővásárhelyi és a miskolci művészeti társaság 1926-ban,
majd a Szentendrei Festők Társasága 1928-ban. Az itteni művészkolónia létrehozására
elsőként Boromisza Tibor tett javaslatot, az 1920-as évek elején. Ő már korábban
Kőröshegyen is
foglalkozott hasonló gondolattal. A telep azonban csak Boromisza első elköltözése
után egy évvel született meg, az egykori Pannónia telepi járványkórház üres
épületeiben. Megalakulása nagyban köszönhető Jeges Ernő festőművésznek és dr.
Starzsinszky László
polgármesternek. A társaságot, melynek célja a nagybányai hagyományok folytatása
volt, nyolcan (Réti István tanítványai) alapították: Bánovszky Miklós, Bánáti
Sverák József, Heintz Henrik, Jeges Ernő, Onódi Béla, Paizs Goebel Jenő, Pándy
Lajos és Rozgonyi László.
A nagy elődök nyíltan is felvállalták a telep támogatását: a művészek 1930-as,
a Nemzeti Szalonban sorra került bemutatkozó kiállításán részt vett Iványi
Grünwald Béla és Ferenczy Károly is (utóbbi korábban, 1889 és 1892 között Szentendrén
lakott). A szolnoki iskolát ugyanezen a kiállításon Fényes Adolf képviselte. A hódmezővásárhelyi
Tornyai János idős korában töltött néhány hónapot a művésztelepen.
A gyönyörű város, melynek utcái, háztetői és lakói vissza-visszaköszönnek
az itt akár csak megfordult alkotók munkáin, nemcsak az elődöket vonzotta.
Szentendre a mai napig a legjelentősebb képzőművészeti központ Magyarországon.
Már a festőtársaság megalakulása utáni évtizedben művészek tucatjai települnek
le a városban. Országos jelentőségű alkotók, mint Kmetty János, Gráber Margit
és férje, Perlrott-Csaba Vilmos, Czimra Gyula, Ilosvai Varga István, Diener Dénes
Rudolf, Kántor Andor,
később a visszatérő Boromisza, Ámos Imre és felesége, Anna Margit, Vajda Lajos,
Hegyi György, Korniss Dezső, Szántó Piroska, Vajda Júlia. De világhírességek
is töltöttek hosszabb-rövidebb időt a városban: a világszerte használt művészeti
anatómiájáról híres Barcsay
Jenő; Picasso barátja, Czóbel Béla és felesége, Modok Mária, valamint az utánozhatatlan
keramikus, szobrász Kovács Margit, aki Gádor István és Gorka Géza mellett a
XX. századi kerámiaművészet legkiemelkedőbb alakja.
Czóbel Béla (1883, Budapest - 1976, Budapest)
A világhírű festőművész egész Európát bejárta élete során, képei pedig a világ
minden szegletében nagy sikerrel szerepeltek kiállításokon. Ő is Nagybányán
kezdett, Iványi-Grünwald Bélánál sajátította el az alapokat, de müncheni és
párizsi útjai során fokozatosan eltávolodott mesterétől, s a Fauves csoport 1905-ös tárlatán már
3 festményével szerepelt. Bár a későbbiekben is állított ki Matisse-ékkal,
sajátságos czóbeli világot alakított ki, melyre a berlini expresszionizmus
éppúgy hatott, mint Cézanne vagy Gauguin posztimpresszionizmusa. A művész dolgozott
Párizsban, Berlinben, Hollandiában. 1925-ben Párizsba költözött. A "Nyolcak" festőcsoport
alapító tagja.
Szentendrére 1936-ban látogatott először, s a városka hangulata és Modok Mária
szépsége annyira rabul ejtette, hogy 1939-ben végleg itt telepedett le. A
teleket majd húsz éven át Párizsban vagy Budapesten, a nyarakat Szentendrén
töltik. 1945-ben a művésztelep örökös
elnökévé választják. Műveit számtalan helyen (Párizs, Amszterdam, Berlin, New
York, Velence, Genf, London, Tokio stb.) állították ki. Sok díjat és kitüntetést
nyert el életében, halála előtt nyílt meg várdombi múzeuma a Duna-parti városban.
Szentendre díszpolgára.
Boromisza Tibor (1880, Bácsalmás - 1960, Szentendre)
Eredetileg katonatisztnek szánták, de 22 évesen mégis Ferenczy Károlynál kezdte
képzőművészeti tanulmányait, amiket Nagybányán, Rómában majd Párizsban folytatott.
A magyarországi neoimpresszionisták vezéralakja. Önálló magyar utat követett,
a magyar táj és nép értő ábrázolója lett, a 20-as évektől kezdve rovásírással szignálta műveit.
Szentendrére 1921-ben költözött először, s rögtön kezdeményezte egy művésztelep
megalakítását. Végleg 1953-ban telepedett le a városban. Ahogy Haulisch Lenke
fogalmazott: "A magyar művészetet Nyugat és Kelet közé ékeltségében látta, a
két világtáj gondolkodásának és művészetének ütközőpontjában. Nem kívánt nyugatepigon
művészetet csinálni, sajátos mondanivalónkat kereste."
Barcsay Jenő (1900, Katona - 1988, Budapest)
"Mindig arra törekedtem, hogy minden homályos, elmosódó jelenségtől megszabaduljak,
hogy képeim a kristályok tisztaságával tükrözzék a
kor humánumát" - vallotta a mester, aki az 1920-as években Budapesten, Párizsban
és Itáliában gyűjtötte ismereteit, melyeket több nagy sikerű munka (pl. Művészeti
anatómia) mellett élőszóban is igyekezett átadni az utódoknak: generációk nőttek
fel a kezei alatt a
Képzőművészeti Főiskolán. Sokoldalú alkotó: a pedagógia mellett kiemelkedő grafikus,
gobelintervező, de készített mozaikokat is. Festészetére leginkább a konstruktivizmus
jellemző.
1929-ben fedezte fel Szentendrét, amikor a festőtársaságnak is tagja lett. 1965-ben
nyaralót is vett itt. Múzeuma 1978-ban a Schartner-féle házban nyílt meg, ahol
egykor az európai hírű tenorista, Stéger Xavér Ferenc is született.
Kmetty János (1889, Miskolc - 1975, Budapest)
Tanulmányait Budapesten kezdte. Ferenczy Károlynál, majd a párizsi Julian
Akadémián tanult. Az 1910-es években a Kassák körül csoportosuló aktivistákhoz
csatlakozik. 1924-ben kiutasítják Romániából, ezt követően sokat tartózkodik
Párizsban, a kubizmust tanulmányozza.
1930-tól Szentendrén tölti a nyarakat. 1945-ben a művésztelep tagjai közé fogadja.
Alapító tagja és elnöke az avantgárd törekvéseket hazánkban felkaroló Képzőművészek
Új Társaságának.
Kovács Margit (1902, Győr - 1977, Budapest)
Szobrász, keramikus, Kossuth-díjas (1948), érdemes művész (1953), kiváló művész
(1959). Tanulmányait 1924-ben Budapesten kezdte, Jaschik Álmosnál grafikusnak
készült. A kerámiát 1926-os bécsi majd 1928-as müncheni tanulmányútján kedvelte
meg.
A Párizs melletti Sevres-ben kerámiagyárban is dolgozott.
Műveire egyaránt jellemző a népiesség és az expresszionizmus, fényes mázas kerámiái
végtelen humanizmusról és derűről vallanak. 1974-ben kedvenc városa, Szentendre
díszpolgárává avatta. A művésznő az 1960-as években fedezte fel e varázslatos
városkát, ahol
különösen az ortodox egyházi művészet tett rá nagy hatást.
Múzeuma a turisták zarándokhelyévé vált.
Perlrott-Csaba Vilmos (1880, Békéscsaba - 1955, Budapest)
A budapesti iparrajziskola elvégzése után először Nagybányán, majd a párizsi
Julian Akadémián tanult, ahol Laurens és Matisse tanítványa volt. A Salon
d`Automne 1907-es tárlatán hét képpel szerepelt a Fauve-ok termében. Tanulmányutat
tett Spanyolországban,
műveit kiállították Európa nagyvárosaiban (Párizs, Prága, Drezda, Hamburg, Zürich).
Festészetére előbb a kubizmus, később a posztimpresszionizmus túlsúlya volt
a jellemző.
Feleségével, a festőnő Gráber Margittal gyakran szerepeltek a művésztelep kiállításain, s a
szomszédos Pócsmegyerről mindennapos vendégek voltak a városban.
Gorka Géza (1894, Nagytapolcsány - 1971, Budapest)
Verőcén lakott és alkotott a XX. század első felének Gádor István és Kovács
Margit melletti legjelentősebb keramikusa. Munkácsy-díjas (1955), Kossuth-díjas
(1963), érdemes művész (1959). Munkásságában a népművészet hagyományait ötvözte
a modern formatervezés
technikájával. 1923-ban költözött az akkori Nógrádverőcére, és itt rendezte be
műhelyét, ahol haláláig dolgozott. Sajátos formavilágát a bonyolult felületmegmunkálás
és a sokféle máztechnika különleges alkalmazása mellett a leegyszerűsített
vonalvezetés jellemzi.
Zománctechnikai különlegesség az általa kifejlesztett repesztett zománc, a kraklé.
Lánya és unokája fejlesztették tovább művészetét. Munkáikat gyakorta mutatják
be időszaki kiállításokon Gorka Géza egykori otthonában, amely ma múzeum.
Szentendre
A Szentendre ihlette művészek száma ma már száznál jóval többre tehető, s a hagyományok tovább élnek pl. az 1972-ben alakult Vajda
Lajos stúdió körül, melynek kezdeményező, az új generációhoz tartozó alkotói ugyanúgy a kortárs irányzatok követését, meghonosítását
tűzték ki célul, mint elődeik (beleértve a kreatív kísérletezést a művészeti ágak közötti "intertextualitással" is). Nem szakadtak el
azonban a várostól sem, Szentendre továbbra is vissza-visszatérő témájuk maradt.
Esztergom, a fotográfusok városa
Bár Esztergom mindig is vonzotta az alkotókat, igazán jelentős művészeti mozgalom csak a XX. században bontakozott ki. A város zenei
életét fémjelzi a világszerte bemutatkozott Monteverdi és a Balassa kórus, Baróti István orgonaművész, a kétévente megrendezésre
kerülő gitárfesztivál. A képzőművészetek terén nem alakult ki olyan jelentős műhely, mint Szentendrén, de Barcsai Tibor grafikái,
Tamási Péter és Andráskó István festményei, Kókay Krisztina textíliái, Kaposi Endre objektjei gyakran szerepelnek országos és
nemzetközi kiállításokon.
A városban a legnagyobb hagyományai azonban a fotózásnak vannak.
Már a múlt században kiváló fényképésze volt a városnak Beszédes Sándor személyében, az első világháború idején a 26. gyalogezred
lábadozó tisztjeként pedig Kertész Andor (André Kertész) töltött mintegy 3 évet a városban. Esztergomi felvételeit az életmű fontos
darabjaiként tartják számon. Halála előtt egy évvel járt újra a városban, amely díszpolgárává választotta.
A század második felére kialakuló "esztergomi iskola" megteremtésében jelentős szerepe volt annak a Martsa Alajosnak, aki tízévesen,
1920-ban települt családjával az érseki városba. Gyermekkori balesete folytán adták fényképészinasnak. Gyorsan kitanulta a szakmát,
bejárta az országot, majd Tunéziában dolgozott, s közben beutazta Olaszországot. Először 1937-ben nyitott fényképészműhelyt
Esztergomban, s hamarosan a legkedveltebb fotós lett, aki körül valóságos klubélet alakult ki. A háború után politikai szerepet
vállalt, a városi könyvtár megalapításában is közreműködött, de legfontosabb tette az volt, hogy segítette Dr. Kékessy Józsefet a
fotószakkör létrehozásában. E szakkör növendékei alapították meg 1968-ban az Esztergomi Fotóklubot. A klub már 1972-ben felsőfokú
alkotótábort, 1973-ban, a város 1000. születésnapján országos kiállítást szervezett. Rövid idő alatt a térség másik jelentős
fényképész egyesülete, a Kocsis Iván vezette váci Dunakanyar Fotóklub (1958) mellé emelkedett. 1978 óta kétévente magas színvonalon
rendezik meg a magyar experimentális fotózás fő megmérettetésének számító Esztergomi Fotóbiennálét.
A fotóklub, majd a Mucsi András és Balla András kezdeményezésére létrejött Esztergomi Művészek Céhe keretein belül országos hírnévre
szert tett fotográfusok alkottak és alkotnak. A legkiemelkedőbb életművel Balla András rendelkezik, aki a kísérleti fotózás terén több
technikában is úttörő szerepet vitt. Emellett igen jelentős kertfotós, és máig nem született az övénél értőbb, érzékenyebb
fényképalbum Esztergomról.
Kortársai közül meg kell említeni Kerekes Gábort, Török Lászlót és a korán eltávozott Kollár Istvánt is.
Az újabb nemzedék is kinevelt néhány már ma is sikeres, tehetséges művészt: a professzionális műtárgyfotós Mudrák Attilát, az
experimentális fényképészetbe is újszerű látásmódot és világot hozó Bozsó Andrást és Kovács Melindát, valamint a metafizikus hangulatú
képeket alkotó Major Ákost.
A Dunakanyar irodalmi emlékhelyei
Szentendre
Szentendrén lakott a század első évtizedeiben (1906-1920) Ábrányi Emil, a korszak egyik legünnepeltebb költője. Főként műfordítóként
volt jelentős: Byron Don Juanját és Rostand Cyranóját ültette át magyar nyelvre.
A város szépsége Vas Istvánt is megihlette, aki feleségével, Szántó Piroskával 1956-ban költözött ide, s haláláig itt töltötte az év
nagyobbik részét.
Leányfalu
Leányfalu első üdülőtulajdonosai színészek és operaénekesek voltak: Tóth Imre, a Nemzeti Színház igazgatója, Feleky Miklós, Helvey
Laura mellett Alszeghy Kálmán és Székelyhidy Ferenc töltötte itt szabadidejét már a múlt században. S bár a századforduló ünnepelt
festői közül Székely Bertalan és Feszty Árpád is élt itt rövid ideig, Leányfalu nem lett a képzőművészek hazája, s századunk egyik
legeredetibb s legkiemelkedőbb prózaíróját, Móricz Zsigmondot is Rózsahegyi Kálmán, a neves színész csalta ide. Az írónak megtetszett
a vidék, s még abban az évben (1911-ben) vett itt egy 2000 négyszögöles telket. Ezen épült fel a ház, melynek tervezésébe Kós Károly
és Wigand Ede is besegített. Móricz, aki élete utolsó 5 évét itt töltötte, részt vett a helyi telepszépítő társaság munkájában is.
A 70-es években többek között lányának, Móricz Virágnak, Szeberényi Lehelnek és Karinthy Ferencnek volt itt nyaralója.
Dunabogdány, Visegrád
Dunabogdány és Visegrád között a meredek hegyoldalra egy kis út kapaszkodik fel. Ma ezt a völgyet Áprily-völgynek hívják. A József
Attila-díjas, világlátott, erdélyi származású költő a Baár-Madas Leánynevelő Intézet igazgatójaként fordult szembe 1943-ban a
zsidótörvényekkel, és ekkor vonult vissza remetei magányába Szentgyörgypusztára. Az alkotást nem hagyta abba, sokat fordított is, amíg
az egyre inkább elhatalmasodó vaksága engedte. 1967-ben a visegrádi temetőben helyezték örök nyugalomra.
Esztergom
Esztergomban, az Előhegyen, a kórház felett rejtőzködik egy kis verandás házikó, a XX. század irodalmi vezéralakjának, egyik
legkiválóbb lírikusunknak, Babits Mihálynak a nyaralója. Először hajón érkezett Esztergomba feleségével, Török Sophie-val együtt, s a
bazilika lenyűgöző látványa rögvest megérlelte bennük az elhatározást: itt lesz második otthonuk. 1924-ben jelentősebb pénzösszeghez
jutottak, s ebből sikerült megvenni a kis nyári lakot, amelyet fokozatosan alakítottak át. A költő egyre súlyosabb gégerákja miatt
szinte minden nyarat itt töltöttek a 30-as években, s itt született a betegség ihlette Balázsolás című vers, később a Jónás könyve is.
A házikó valóságos zarándokhellyé vált. Az itt megforduló hírességek a verandán talható falon aláírásukkal igazolták látogatásukat. Ez
a fal ma felbecsülhetetlen értékű művelődéstörténeti emlék.
1941-ben innen kellett hirtelen visszatérnie Budára: a betegség nem engedte Babitsnak, hogy a "nagy csigával", a bazilikával szembeni
hegyen hunyja le szemét.
Kései utódai közül gyakori vendége a városnak Csoóri Sándor, a világszerte ismert költő és műfordító, akinek szintén nyaralója van
itt.
Vác
Vácott is gyakran fordultak meg a múlt század végén és századunkban jeles művészeink, költőink és íróink. Sokuknak ihletadóul is
szolgált. Mikszáth Kálmán sokszor keresztülutazott rajta, és több váci témát is feldolgozott, de Jósika Miklós, Jókai Mór, Arany
János, Eötvös Károly és Krúdy Gyula is gyakorta felkereste a várost, és irodalmi alkotásokban is megörökítette itteni élményeit.
Érdekes történet fűződik a város és Herczeg Ferenc (1863-1954) kapcsolatához. A XX. század első felének egyik legnépszerűbb írója
sikeres pályafutását a váci államfogháznak köszönheti, ugyanis egy halálos végű párbajt követően elítélték és a fenti váci
"kulturintézménybe" került rabként. Itt írta meg a Fenn és lenn című, 1890-ben megjelent regényét, amellyel pályadíjat nyert, és
megalapozta későbbi karrierjét. Az író 1905-ben a városba költözött, és három évig itt élt az Ilona utcában.
1899-1900-ban a piaristáknál volt novícius Juhász Gyula (1883-1937), a későbbi jeles költő. Itteni élményeit és a rendből történt
kilépését írja le A tékozló fiú című elbeszélésében.
A váci piaristáknál kezdte pályafutását az 1910-1911-es tanévben történelmet és magyart tanító Sík Sándor (1889-1963), a későbbi
költő, műfordító, egyházi író és rendi tartományfőnök.
A városban töltötte a századfordulótól nyugdíjas éveit kora népszerű komikus és jellemszínésze, Kossitzky Kassay Vidor (1840-1928),
Jászai Mari férje.
A XX. században több közismert személyiség, közöttük írók, költők raboskodtak politikai okok miatt a váci fegyházban, különösen sokan
az 1956-os forradalmat követő megtorlás következtében. Az egyik legismertebb közülük Déry Tibor (1894-1977). Az írót 1957-ben
kormányellenes föllépéséért kilenc év börtönre ítélték, amit 1960-ban felfüggesztettek, majd teljes amnesztiában részesült. Ezek alatt
az évek alatt írta a G. A. úr X.-ben című regényét, majd raboskodását követően a börtönből szabadult férfi és az őt váró hűséges
hitves megható történetét elmesélő Szerelem című novelláját. Az író és néhány társának kivételes szabadulása miatt rabtársai (többek
között Bibó István, Göncz Árpád, Kertész Dezső, Litván György, Mérei Ferenc) börtönsztrájkba kezdtek, aminek felszámolását követően a
váci fegyház politikai börtön jellegét is megszüntették.
Verőce
Verőce, a kedvelt nyaralófalu századunkban sok híres művész pihenő- vagy lakóhelyéül szolgált. Itt töltötte nyarait Karinthy Frigyes
(1887-1938) író, költő is, s ennek emlékét a Nógrádverőcei legenda című írásában is megörökítette.
Kodolányi János (1899-1969) író is lakott a településen. Itteni élményeit Visszapillantó tükör című, 1968-ban megjelent önéletrajzi
regényéből ismerhetjük meg.
Verőce, a kedvelt nyaralófalu századunkban sok híres művész pihenő- vagy lakóhelyéül szolgált. Itt töltötte nyarait Karinthy Frigyes
(1887-1938) író, költő is, s ennek emlékét a Nógrádverőcei legenda című írásában is megörökítette.
Kodolányi János (1899-1969) író is lakott a településen. Itteni élményeit Visszapillantó tükör című, 1968-ban megjelent önéletrajzi
regényéből ismerhetjük meg.
|
|
|
|
 |
 |
Cégajánló
|
|

|
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
Hirdetés
|
|
|
|