Műsor:
Mozart: Esz-dur zongoraötös
Beethoven: Esz-dur zongoraötös
Közreműködnek:
Hámori Angelika zongoraművész
Rácz Ottó - oboa
Puskás Levente - klarinét
Varga Zoltán - kürt
Pfujd Zsanett - fagott
Mozart: Esz-dur zongoraötös kv. 452
Az 1784 böjti időszakában, Bécsben íródott zongoraötös, különleges helyet foglal el Mozart munkásságában. Az eddig komponált kamaraművek (hegedű, zongora, szonáták, vonósnégyesek) összes tapasztalata ebben a műben látszik kiteljesedni: új tétel-összeállítás, óriási dinamikai kontrasztok, egy szubjektí-vebb lélek hangja. Az addigi „generálbasszus-rendszer” teljesen átvált az egyen- jogú szólamok rendjére. Ezt a struktúrát az azt követő kompozícióiban is meg-tartja, de ez az első „úttörő” darab. A zongora tehát nem kísérő, hanem egyen-jogú partnere a többi hangszernek. Az ezzel egyidejűleg íródott 2 zongoraver-seny is hasonló felépítésű tételösszetételben, hangzáskarakterben, valamint egy dallamfázis motívumokra, egyes hangszerekre lebontott kaleidoszkópszerű építkezése. Mozart zenei gondolatai a rész és egész szoros összefüggéséből szü-letnek. Ő maga nagyra tartotta e művet, ezt az édesapjának 1784. április 10-én írt leveléből tudhatjuk meg: „2 nagy zongoraversenyt és egy quintettet írtam, amelyik (a quintett) óriási sikert aratott. Én magam is életem eddig legjobban megírt darabjának tartom.”
Tételek: I. Largo. Allegro moderato
II. Larghetto
III. Allegretto
Beethoven: Esz-dúr zongoraötös Op.16
Beethoven Op. 16-os zongoraötöse egy hódolat az azonos hangnemű, tételrendű, hangszerösszeállítású Mozart quintett-je előtt. Beethovent annyira megfogta az eredeti mű újszerűsége, a hangszerek egyenjogú kezelése és a szép hangzás, hogy ő is komponált egy „analóg” művet: Esz-dúrban, zongorára, oboára, klarinétra, kürtre, fagottra, ugyancsak 3 tételben. Lassú bevezetővel indul, majd Allegro, ma non troppo-val folytatódik. A 2. tétel ugyancsak lassú dalformájú tétel, a zárótétel pedig ugyancsak egy gyors, játékos rondótétel. Érdemes a sok hasonlóság mellett a különbségekre is rámutatni: a zongora már nem egyenran-gú többé, hanem szólisztikus szerepet kap. A zenei formák kibővülnek, hosszab-bodnak, a dinamikai és karakter-kontrasztok sokkal nagyobbak, szélsőségeseb-bek. Az egyes hangszerek virtuózabb „szerepet” játszanivalót kapnak. Össze-foglalva megjegyezhetjük: Beethoven a már megújított mozarti utat folytatva, egy hangvételében súlyosabb, már a romantika felé mutató gyönyörű darabot komponált.
Tételek: I. Grave. Allegro, ma non troppo
II. Andante cantabile
III. Rondo. Allegro, ma non troppo
|
Helyszín: | Szentendre - Városháza Díszterme, Városház tér 1-3. | Jegyinformáció: | Belépődíj: 800 Ft
|
|
|